20.05.2022 – jednodniowa wizyta naszych seniorów, przedstawicieli CČK i JSDH u polskich przyjaciół. Wyprawa zaczęła się wcześnie rano, a naszym pierwszym przystankiem był zamek MOSZNA. A że chwilę czekaliśmy na naszych przyjaciół, mogliśmy odpocząć nad pięknym stawem, gdzie przed nami roiły się czaple, łabędzie i oczywiście natrętne mewy. W oddali rechotały żaby, a poranne słońce powoli przebijało się przez chmury, dopełniając atmosferę. Nawet o tym nie wiedzieliśmy, a przyjaciele byli z nami. Na śniadanie przynieśli nam chrupiące bułeczki z szynką. Po porządnym powitaniu udaliśmy się do zamku. Ci z nas, którzy byli już w środku lub mieli trudności z chodzeniem, zatrzymali się w przyjemnej knajpie na kawę, inni poszli na spacer po parku. O godzinie 12 w parku odbyła się mała muzyczna fontanna. Następnie wróciliśmy do autobusu i pojechaliśmy do klasztoru w Mochov, gdzie w lokalnej restauracji przygotowano dla nas obiad, podczas którego toczyła się ożywiona dyskusja o przeżyciach, rozmowach o rodzinach, wnukach, możliwościach pracy, zainteresowaniach. Przyjemna wycieczka zakończyła się w Głogowku do kościoła, gdzie znajduje się ołtarz „Czarnej Madonny”, który jest czczony i czczony. W kościele religii nauczała przymusowa szkoła dla dzieci. Dzieci milczały i uważnie słuchały. Nasz przewodnik opowiedział nam bardzo szczegółowo historię miasta, jego zamku i losy dworu w tym czasie, a także smutny prezent pomnika. Zamek jest nadal zamknięty, a o majątek toczą się przeciągające się spory prawne. Zabytek jest tylko częściowo wyremontowany. Po krótkiej przekąsce, żegnając się z naszymi polskimi przyjaciółmi, ruszamy w drogę do domu. Wszyscy byliśmy pełni wrażeń i przyjemnych przeżyć. Łącząc historię i teraźniejszość narodu, możemy go w pełni zrozumieć i zrozumieć.